ZE
Questa pàgina a l'é scrîta in léngoa zenéize

E statue stele (o statue menhir) son monumenti de pria, generalmente de ròccia arenaria, solitamente de tipo antropomòrfo. Unn-a gran parte di ritrövamenti de questi megaliti a l'è avvegnüa in te zone de l'Euröpa centrale tra o Mâ Mediterraneo e e Arpi, in te odierne Fransa e Italia.

Màppa de stele inta Euröpa

Descriçion e stöia modìfica

Ritrövamenti in Lunigiann-a modìfica

A prima statua stele a l'è stæta rinvegnüa in to 1867 in localitæ Novà, a Zignægo, in ta provinça da A Spèza. In to 1886 due picìnn-e stele rettangolari ën stæte ritrovæ dozze metri sotto o livello do mä in to Gorfo da Spezza, ma poi sfortünatamente son andæte perse. I ürtimi ritrövamenti de statue stele se son avüi in to 2005 into comüne de Mulazzo.

A datasion de queste statue a l'è fra a tarda preistöia e l'arrivo di Romani, in te 'n periodo stòrico ch'o va presumibilmente da-o III millennio a.C. a-o VI secolo a.C.. I sciti de scoverte interessen prinçipalmente o punto d'incontro do sciümme Magra con e gæe Aulella e Taveron, a zöna da selva de Filetto, a zöna de Soran a Filattiera e a Lunigiann-a orientale.

O nümero de statue stele ritrövæ o l'è minimo rispetto a quelle ancon sotterræ in ti bòschi o müæ in te vegie case.

Scimbologia modìfica

E statue stele rappresenten ommi, sempre con un pugnale, o donne con e sö fixonomie estremamente stilizzæ. Existe ascì di ritrovamenti acefali.

O sö scignificou o pä destinou a restä misterioso. Foscia rappresentavan dei e dee comme a Dea Moæ, ò raffigüravan di eroi do tempo oppüre vegnivan utilizzæ comme elementi de decòro funeraio.

Tipologia e grüppi evolutivi modìfica

 
Stele antropomorfa do III millennio a.C., Massa Marittima

E statue stele pöan esse suddivise in trei grüppi prinçipæ, a segunda dell'evoluzion tecnica e stilistica de scultüe:

- Grüppo A: o l'è o ciü antigo, e o raggrüppa tütte e statue stele con di tratti antropomorfici molto stilizzæ, e ciü primitive e essenziali, segge in to stile che in ta rappresentasion. A testa a l' è un prolungamento do corpo, dä tipica forma a U, a linea clavicolare a l'è retta, e braççe son bassorilievi molto stilizzæ e e die son presenti solo in poche statue. Quelle maschili g'han un pugnale disegnou solo de profï, con a lamma triangolare, unna impugnatüa cürta e pommo semicircolare. Quelle femminili son rappresentæ con sen separæ, stilizzæ comme di dischi piccin.
- Grüppo B: o corrisponde a un periodo intermedio, con ciü accuratezza in te l'esecusion di segni antropomorfi rispetto ao grüppo A. A caratteristica prinçipä a l'è a forma da testa, separä da o corpo da un collo cilindrico e con forma caratteristica a "cappello de carabinë". O collo o pö esse ancun a U, ma son presenti ascì di atri particolari come i öggi. E armi de statue maschili son i tradizionali pugnali triangolari, a votte ciü dettaggiæ e con unna picossa a forma de L con un lungo manego. E statue femminili g'han di sen semisferici e de votte di gioielli stilizzæ.
- Gruppo C: o l'è o gruppo ciü recente, ciü evolüo artisticamente; se tratta solamente de statue stele maschili. A figüa a l'è raffigürä con un stile ciü realistico e con unna ricchessa de particolari sconosciüa ae statue precedenti. A testa a l'è ariondä, staccä da o corpo, con naso, öggi, bocca e uegie ben delineæ. O mæximo pe e man e e brasse, con di particolari de armi e di vestï scorpï a tütto tondo.

Ritrövamenti in Valcamonica modìfica

 
Parco archeologico de Asinino-Anvòia, Santuaio de Ossimo

E statue stele ritrovæ in Valcamonica son finoua circa una çinquantenna. I scavi archeologici han confermou a sö presenza attorno a di sciti de venerasion preistorici, in particolare in varie localitæ do comune de Ossimo (Asinino-Anvòia, Passagròp e Pat) e a Cemmo (Cian de Greppe).

I pugnali incisi in scë süperfiçie, do tipo da coscìdïta Cultüa de Remedello, e a forma da lamma de picosse e de alabarde permettan de approscimä a datasion de statue stele camune a-o III millennio a.C.

Ritrövamenti in Fransa modìfica

E statue stele françeixi son molto scimili a quelle da Lunigiann-a e dæta anche a vexinansa di loeughi, questo o fa pensä a unna comün matrice culturale foscia pre-ligure. I maggioî grüppi françeixi son quelli de Rouergue e da Corsega.

Espoxisioin in Ligüria modìfica

- Museo de statue stele lunigianeixi, a o Castello do Piagnaro a Pontremoli
- Museo çivico archeologico Ubaldo Formentin, Castello de San Zorzo, a Spèza
- Museo do territoio dell'äta valle Aulella a Casola in ta Lunigiann-a.

Atri progètti modìfica