ZE
Questa pàgina a l'é scrîta in léngoa zenéize

A formaldeide (o aldèide fòrmica, nômme IUPAC: metanale) a l'è a ciü semplice de aldeidi. A sö formula chimica a l'è CH2O, ô sö numero CAS o l'è 50-00-0. In soluçiôn aeguosa aô 37% a l'è commerçialmente nota anche con ô nômme de fôrmalinna.

Fórmula strutturâle da formaldèide

Caratteristiche modìfica

A sö môlecôla a l'è planare; l'atomo de carbonio o l'ha orbitale sp2 e ô l'è aô centro de un triangôlô ciü o menö equilatero; ai vertici se trövan i duì atomi de idrogeno e quellô de ossigeno.

Sciübben che a segge gassôsa a temperatüa ambiente, a se tröva generalmente in te due fôrme: cômme soluçiôn æguoza aô 37% o cômme paraformaldeide in fôrma de 1,3,5-triossano, môlecôla ciclica formä dall'uniôn de træ môlecôle de formaldeide. A ciclizzaziôn a l'è unna reaçiôn reversibile, a paraformaldeide a pö esse ricônvertia in formaldeide. E sö soluçiôin æguôze sôn incôlôri e han un odô caratteristicô.

A formaldeide a presenta ô tipicô cômportamentô chimicô de aldeidi, con a differensa de avei unna maggiore reattivitæ. A formaldeide a l'è un forte elettrofilo e in quanto tale a pö dä reaçiôn de sostituçion con i composti aromatici e de addiçiôn ai alcheni. In presensa de basi, a subisce a reaçion de Cannizzaro trasfôrmandôse in acido fòrmico e etanolo. A reaçion de Cannizzaro a l'è un esempiô de disprôporziônamentô (o dismutaçiôn chimica), oscìa una reaçiôn in cui parte de un compostô a subisce un'ossidaçion mentre un'atra parte a subisce unna riduçiôn.

A formaldeide in soluçiôn æguôza a reagisce façilmente con l'ossigeno de l'aia, che ô l'ossida ottegnindô acidô fòrmicô.

Dæti modìfica

Produçiôn modìfica

Industrialmente, a formaldeide a vegne prôdotta pe ossidaçiôn catalitica dô metanolo. I catalizzatôi ciü döviæ sôn l'argentô metallicô e unna miscela de molibdeno e oscidô de færô. Con quest'ürtimô catalizzatô, a reaçiôn a l'avvegne a 400 °C e a l'è a seguente:

 

Con l'argentô a reaçiôn a vegne condotta a temperatüa superiore, 650 °C; ä reaçiôn sôvia indicä se accompagna anche quella de de-idrogenaçiôn:

 

Utilizzi modìfica

A formaldeide a l'è un potente battericida; pe questô motivô soluçiôin æguôse che a contegnen trovan largo impiegô cômme disinfettanti pe üzo de casa; inta produçiôn de tesciüi a livello industriale a vegne utilizzä cômme battericida. Soluçiôin de aldeide formica vegnen anche döviæ pe conservä campiôin de materiale biologico. A trova vastô impiego anche inte tecniche de imbalsamaçiôn. A se dövia anche in soluçiône æguôza (formalinna) per a produçiôn de vaccin: segge pe anatôscine (o tossoidi), cioè tôscinne che perdan a tossicitæ ma mantegnen a immunogenicitæ, a partï da tôscinne batteriche, segge pe prôdüe vaccini basæ in sce microrganismi ammassæ.

A maggior parte da formaldeide prodotta a l'è destinä però ä produçiôn de polimeri e de atri composti chimici. Pe reaçiôn con ô fenolo a polimerizza dandô a bachelite, unna resina termo-indurente. In mainea analoga a reagìsce côn l'urea e a melammina, e e resine derivæ trövan üsô cômme laminati plastici, adesivi e scciümme isolanti. A formaldeide a l'è anche un reagente impiegoô pe prodüe atri composti organici; tanti de quelli sôn polioli, come a pentaeritrite.

Tra i additivi alimentari a l'è identificä dä sigla E 240 e a se dövia cômme conservante. Defæti a l'è presente in tô fümme de legne e a l'è, insemme ai polifenoli, responsabile da cônservaçiôn di prodotti alimentari affümeghæ.

A formaldeide, insemme all'urea, a l'è impiegä cômme vernixe collante di pannelli in legnô de trucioloô, a l'è contegnüa in ti pannelli fonoassorbenti di côntrosôffîti, o in te pareti divisorie di uffizi. Con i anni a tende a volatilizzase in te l'ambiente circostante.

A vegne döviä pe a produçiôn de isoprenolo.

In ta tenzöia tescile a se dövia in te l'applicaçiôn côn i Naftoli pe dä ciü stabilitæ ae soluçiôin naftoliche e in tô trattamentô successivô de çerte tintüe ottegnüe côn côloranti diretti côn ô scopo de migliorane e soliditæ all'ægua e ai lavaggi in generale.

Effetti in sce a salüte umana modìfica

Dætô ô largô impiegô de rexine derivæ dä formaldeide in ta prodüçiôn de manufatti, rivestimenti e ssciümme isôlanti, cônscideroô che queste tenden a rilasciä in tô tempô molecole de formaldeide in te l'ambiente, a formaldeide a l'è ün di ciü diffüsi inquinanti di ambienti interni. A côncentraçiôn in te l'aia se superiôre a 0,1 ppm a pö irritä pe inalaçiôn e mucose e i öggi.

L'ingestiôn o l'esposiziôn a quantitæ cônscistenti sôn potenzialmente letali.

A cancerogenicitæ a l'è stæta accertä in sce i roditori, dôve a formaldeide a provoca un nümerô de caxi de cancrô aô nasô e ä gôa superiori aô normale; a formaldeide a l'è in graddô de interferï côn i ligammi tra DNA e proteine.

L'Associaçiôn Italianna per a Ricerca in sce ô Cancro (AIRC) zà da ô 2004 a l'ha inseriô a formaldeide in te l'elenco de sôstanse conscideræ côn següessa cancerogene per a specie umana. Va cônscideroô che e côncentraçiôin de formaldeide presenti normalmente all'internô di edifizi sôn generalmente basse, mentre bezögna accuratamente mezüä i rischi per i addetti ae lavôraziôin industriali che impieghen formaldeide.

L'Organizzaziôn Môndiale da Sanitæ a l'ha indicoô, cômme limite mascimô de côncentraçion accettabile de formaldeide in casa, 100 microgrammi / metrôcübô (pari a 0,1 parti pe miliôn - ppm).

Ätri progetti modìfica

Contròllo de outoritæLCCN (ENsh85050805 · GND (DE4017845-6 · BNF (FRcb12062041r (data) · NDL (ENJA00563450