Erica arborea (L., 1753), comuneménte conosciûa cómme brügastro o brüga (brûgo ò brûgo da pìppe segóndo a grafîa ofiçiâ, brüga in savonéize, brügu in vintimigiôzo e monegàsco), a l'é 'na ciànta, ch'a apartegne a-a famìggia de Ericaceae[1]. A l'ha a câa de 'n arbusto sempreverde, co-a scorsa rossastra e da-o portamento eretto.

Erica arborea
In costo de brügastro.
Clasificaçión APG IV
Domìnio Eukaryota
Régno Plantae
(clade) Angiospermae
(clade) Mesangiospermae
(clade) Eudicotidae
(clade) Eudicotidae centrâli
(clade) Sùperasteridae
(clade) Asteridae
Órdine Ericales
Famìggia Ericaceae
Génere Erica
Spêce E. arborea
Clasificaçión Cronquist
Domìnio Eukaryota
Régno Plantae
Sóttarégno Tracheobionta
Sùperdivixón Spermatophyta
Divixón Magnoliophyta
Clàsse Magnoliopsida
Sóttaclàsse Dilleniidae
Órdine Ericales
Famìggia Ericaceae
Génere Erica
Spêce E. arborea
Nomenclatura binomiale
Erica arborea
L., 1753
Scinònimo

10 scinònimi

Descrision modìfica

 
In paesaggio de montagna co-o brügastro

O brügastro o l'ha nümerosi rammi, anche quelli dao portamento squæxi sempre drito. E föggie son aghiformi, perscistenti e coriacee, verde scüo, normalmente in verticilli de quattro, con margine dentellou.

I sciôi son tanti, piccin e penduli, riunî in ricche infiorescense in te çimme, dao colö gianco-cremma e profümæ. Fioritüa: marso-mazzo. Früti: capsule contegnenti tante semense piccinn-e.

Distribusion modìfica

Africa settentrionale e centro-orientale, Euròpa meridionale e Isoe Canaie.

In Italia o l'ha distribusion peninsulare con popolasioin presenti anche ao de là do spartiægue appenninico; o l' è presente anche in te isoe (tipico elemento da maccia mediterranea).

Üsi modìfica

E ramme de brügo ligæ in fascinn-a son döviæ pe fä spassuìe, e defæti un di nommi italien o l'ea scopiglia; unna votta se döviaven ascì pe covertüe e sbarragge de abitasioin pövie e de cabanne. Pe ottegnî i cochétti per a filatüa da sæa, i babòlli vegnivan missi, spesso, in sce ramme de brügo.

A parte de sutta do çeppo a vegniva "cötta" (combüstion interrotta) in ta carbonea in ti boschi, pe ottegnî un carbon in graddo de svilüppä un forte calö. O carbon ottegnüo da o legno de brüga o l' ea richiesto in te officinn-e di ferræ pe a forgiatüa do færo.

O legno de brüga o l'è düo e pregiòu, e o l'è o materiale ciü döviòu in ta costrusion di fornelli de pippa. A parte döviä pe ottegnî a pippa a l'è quella nodosa da base, in to canto.

Nòtte modìfica

  1. (EN) Erica arborea, in sce powo.science.kew.org. URL consultòu o 2 màzzo 2021.

Âtri progètti modìfica