Estetica: diferénse tra e verscioìn

Contegnûo scasòu Contegnûo azónto
Mareb (discusción | contribûti)
Mareb (discusción | contribûti)
Estetica
Lìnia 1:
O significou originale do termine '''Estetica''' o l' ea quello dæto dä sö etimologia: ''dottrinna da conoscensa senscibile''. A partï da o Setteçento - a opera, pe o primmo, de Baumgarten - però s' è cominçou a ciammä con questo nomme a ''dottrinna dell' arte'', sciübben che quarche filosofo, comme [[Immanuel Kant|Kant]], o l' agge ancun döviou o termine ''estetica'' con l' antigo significou.
 
== A conceçion do bello in PlatonePlaton ==
Segundo Platone[[Platon]], o ''bello'' o l' è unna ''idea in sè'' e o l' è collegou all' idea do ''ben'': l' arte a l' è do tütto staccä dao bello, dæto che a no riescie a raggiunze l' imitasion dell' idea, ma a pö solo imitä a cosa (materiale). L' ommo, seguindo l' arte, o l' è in errore come seguindo a conoscensa senscibile.
 
== Aristotele ==
Pe [[Aristotele]] invece a ''mimesi'' (imitazion) artistica a no copia solo a realtæ materiale ma, attraverso quella, anche a realtæ ideale. L' arte a l' è perciò rivalütä rispetto a Platone[[Platon]].
== L' estetica all' inizio do Cristianeximo ==
Figna a o terso - quarto secolo i primmi padri da gexa condannen l' arte: mentre a natüra a l' è opera divinna, l' arte a l' è opera do diao. Solo in seguito se vedde in te l' arte a giüstificasion da bellessa divinna, trövandoghe un utilizzo didascalico e edücativo, coscì comme aveiva zà fæto i stoici. In questo, i pensatoi cristien resten all' interno do pensë do mondo clascico.
Lìnia 12:
 
== Estetica kantiana e hegeliana==
In ta ''Critica do giüdisio'' [[Immanuel Kant|Kant]] o descrive l' interesse pe o bello comme un piaxei contemplativo, sensa nisciün interesse reale in te l' azion: a contemplasion estetica a l' ha carattere misterioso. Pe [[Georg Hegel|Hegel]] o ''bello'' o l' è l' apparision senscibile do Vero o dell' Idea; ma l' arte a l' è a un livello inferiore rispetto ä religion e ä filosofia.
[[Category:Filosofia]]