Giöxeppe Mazzin: diferénse tra e verscioìn

Contegnûo scasòu Contegnûo azónto
Raining (discusción | contribûti)
Lìnia 17:
In te questo periodo o fonda a ''Giovane Italia'' e o giornale con o mæximo nomme. In to 1833 o l'è costreito a lasciä [[Marseggia]] pe a [[Svissea]]; fallisce dui tentativi insurresionæ in [[Savoia]] e in to Napolitan. L'anno doppo o fonda a ''Giovane Europa'' pe allargä o programma da ''Giovane Italia''. E prescioin reazionaie o costrenzen do 1837 a annasene anche da a [[Svissea]], pe stabilise a [[Londra]]. Scciuppæ e rivoluzioin do 1848 o torna in Italia, a [[Milan]], dove o l'è in contrasto con o governo provvisoio, essendo contraio all'ünion da Lombardia con o [[Piemonte]]. O 21 zennä 1849 o popolo de [[Rumma|Romma]] o l'eleze rappresentante ä Costituente.
 
Mazzin o l'arriva in ta Çittæ Eterna o [[5 marso|5 de marzo]] e o [[30 marso|30 do mæximo meise]] o l'è eletto Triumviro. Cheita [[Rumma|Romma]] pe l'intervento franseize, ghe tocca turna l'exilio a [[Londra]]. In ti anni succescivi gh'è növi fallimenti di tentativi mazzinien: in to 1852 coa fuxilazion di [[Martiri de Belfiore]]; in to 1853 con l'insurrezion milaneise; con di ätri moti do 1854 e 1855 e con a spedizion do [[Pisacan]] do 1857. O ritorna in [[Italia]] doppo l'armistizio de Villafranca ma fallisce o sö tentativo de invadde Stato Pontifiçio e o Regno de [[Napoli]]. O collabora in to 1860 con o [[Gaibado]] pe preparä a [[Spedizion di Mille]]. In to 1863 fallisce un'ätra insurrezion, in [[Friuli]].
 
In te l'agosto 1870 o vegne arrestou a [[Palermo]] e imprexonou a [[Gaeta]]. Sciortio pe amnistia o va unn'ätra votta in exilio a [[Londra]]. O torniä in [[patria]] do 1872, muindo a Pisa, dove o passiä i sö ürtimi giorni sotta o nomme fäso de ''dottor Brown''. I funerali, a [[Zena]], vedian unna strazordenaia partecipazion de popolo ([[Çimiteio monumentale de Stagen]]).
 
A memorialistica a n'ha tramandou che ''Pippo'', comme o l'ea ciammou dai amixi, o l'ea appascionou de muxica e bravo sunou de [[chitara]]. O l'è stæto proprietaio de ün di urtimi esemplari de [[mandolin zeneize]] (diverso da quello napulitan perchè con sei corde e accordou comme unna chitara).