Metano: diferénse tra e verscioìn

Contegnûo scasòu Contegnûo azónto
Nisciùn ògètto de modìfica
Lìnia 1:
{{Zeneize}}
O '''Metano''' o l' è un ''Idrocarbüro alifatico'', oscia o no l' appartegne all' atra categoria de idrocarbüri, i ''aromatici''. A sö formula costitusionale a l' è CH<sub>4</sub>.
O l' appartegne a quello tipo de idrocarbüri alifatici dïti ''alcani'', caratterizzæ dall' avei i atomi de [[carbonio]] con unna ibridasion '''sp³''': in atre parolle, in ta struttüa molecolare l' è presente solo ligammi semplici. Inoltre i alcani son diti ''idrocarbüri saturi'' perchè contegnen o mascimo nümero de atomi de [[idrogeno]] compatibili con a tetravalensa do carbonio.
[[Immaggine:Methane-2D-stereo.svg|140px|thumb|right|A formula de struttüa da molecola, con l' atomo de carbonio ao çentro]]
 
== Caratteristiche ==
A massa molecolare a l' è pä a 16,04; a temperatüa de füxon a l' è de -182,7&nbsp;°C
Lìnia 22 ⟶ 24:
== Metano e effetto serra ==
Pe uniformâse co-a lettiatüa scientifica in sce questo argomento, emmo mantegnüo a definision effetto særa anche se o termine italian ''Serra'' in zeneize o l' andieva reiso con ''Stüffa''. O metano o l' è un gas særa presente in atmosfera in concentrazioin molto inferioî a quelle dell' anidride carbonica (CO<sub>2</sub>) ma con un potensiale de rescädamento globale 23 votte süperiô. A sö concentrazion in atmosfera a l' è aumentä da 700 ppb (parti pe miliardo) in ti anni da o 1000 ao 1750 finna a 1.750 ppb in to 2000, con un incremento do 150%. O metano o l' è responsabile do 20% dell'incremento dell'effetto særa.
 
O metano o l' è o risültou da decompozision de diverse sostanse organiche in assensa de oscigeno. Pe questo o l' è clascificou anche come biogas.
 
Lìnia 36 ⟶ 38:
 
== Utilizzo comme combüstibile pe autotrazion ==
 
O gas natürale o l' è comünemente ciammou "metano" anche se pe a veitæ o l' è composto da metano e atri gas; o l' è ütilizzou in Italia come combüstibile pe autotrazion dai anni '30, quande a politica dell' autarchia a l 'aveiva stimolou a tecnologia nasionale do momento a çercä soluzioin növe pe l'utilizzo de carbüranti alternativi. L' è de quello periodo e riçerche in sce o gassogeno, apparecchio che o distillava monossido de carbonio da e legne, alimentando con questo monossido un motore a sciöppo. Attualmente in Italia se tröva un bon nümero de distributoi de metano, distribuî però irregolarmente. In regioin comme [[Emilia-Romagna]], [[Venneto|Veneto]], [[Campannia|Campania]] ghe ne è unna rete capillare; in [[Sicilia]] e [[Calabbria]] son ancun pochi e in [[Sardegna]] no ghe n'è. A [[Liguria]] a l' ha ancun relativamente pochi distributoi; a [[Zena]] ghe n' è dui, rispettivamente a Bôzaneo e ae Gavette.
 
== L' estrasion do metano in Italia ==
 
In to zügno do 1959 in ti dintorni de Lodi unna perforasion de l'ENI ( ente-nazionale-idrocarburi), alloa guidä da Enrico Mattei, a scröve o primmo giaçimento profondo de l'[[Euròpa]] Occidentale.
 
Lìnia 46:
A-o largo de [[Croton]], attualmente e piattaforme de l'ENI estraen circa o 15% do consümmo nasionale de metano, segge pe üso çivile che indüstriale.
 
== Atri progetti ==
{{Interprogetto}}
{{Contròllo de outoritæ}}
[[Categorîa:Chimica]]