Astronomia: diferénse tra e verscioìn

Contegnûo scasòu Contegnûo azónto
Nisciùn ògètto de modìfica
interprogetto
Lìnia 1:
[[Immaggine:Crab Nebula.jpg|miniatura|275px|A [[nebuloza da Gritta]], i resti de'na [[supernova]]]]
 
'''Astronomia''', [[sciença]] ch'a studdia i corpi çelesti, e so proprietæ, [[natua]] e [[evoluçion]].
 
Into passao se soleiva distingue nettamente una branca de l'astronomia, l’[[astrofixica]], ch'a se occupa specificamente di procesci fixichi inti corpi çelesti; ma ancœu i aspetti raçionæ e teorichi da riçerca son coscì avançæ e indissolubilmente ligæ a-i aspetti osservativi che a distinçion a l'ha perso gran parte do so scignificao.
 
==L’astronomiaL'astronomia inte l'antighitæ e into Medioevo==
 
==L’astronomia inte l'antighitæ e into Medioevo==
 
Da grande attençion posta za inta preistoia a-i movimenti do [[Sô]], da [[Luña]] e de stelle inta votta çeleste, coscì streitamente connesci a-o ciclo diurno e a-o ciclo staxonâ da [[vitta]] umaña, aresta imprescionante testimoniança inti monumenti megalitichi, comme quello de [[Stonehenge]] in [[Inghiltæra]]. A primma astronomia quantitativa e elaborâ pe iscrito a fu quella mezopotamica (Babiloneixi, Asciri e Cardei); questa a fu patrimonio da classe sacerdotâ e a l'aiva prevalentemente de fonçioin religioze e prattiche. In questo periodo fu stabilio a corespondença tra o moto do Sô relativamente a-e stelle e e constellaçioin do [[Zodiaco]], fondamento de l'[[astrologia]]. In generâ, attraverso di accuræ osservaçioin di corpi çelesti fu poscibile determinâ un [[calendaio]], construî di relœui e fornî a-i naveganti di strumenti de orientamento.
 
Lìnia 14 ⟶ 11:
L’œuvia prinçipâ do Tolomeo, l’Almagesto, a se perse inta tradiçion medievâ crestiaña, ma a fu conservâ e studiâ da-i Arabi, attraverso i quæ a l'arrivò ascì in [[Spagna]] into 13° secolo. A parte a contribuçion araba, l’astronomia medievâ a fu sostançialmente limitâ a l'astrologia.
 
== Verso l’astronomial'astronomia moderna==
 
Questa longa staxi a terminò into 16° sec. sotta doe spinte potente. Da un lao o raffinâse di strumenti de osservaçion e de tecniche de calcolo o reize sempre ciu diffiçile e complesso adattâ e gerarchie de sfee rotante a l'esperiença; da l'âtro, l’asserçion rinascimentâ do primato de l'ommo e da so raxon a l'arvì e porte a-a riçerca oggettiva e sperimentâ, conduta indipendentemente da-a tradiçion corturâ e religioz. Coscì o [[Galileo Galilei]] o scrovì a lezze da cheita di gravi, ponendo i fondamenti da dinamica che saieivan servii da pœu de baze a [[Isaac Newton|Newton]], e mediante l’uzo attento e selettivo do [[cannociâ]] o misse in evidença di nœuvi fæti astronomichi in contraddiçion con l’astræto ideâ de perfeçion da cosmologia aristotelica.
 
Lìnia 30 ⟶ 26:
 
== A cosmologia scientiffega==
L’astronomiaL'astronomia extragalattica a l'ebbe començo inti anni 1920, quande se riconobbe che e nebule, zone de debbole luminoxitæ diffuza into çê, contegnan un gran numero de stelle e son pertanto di giganteschi scistemi, e galascie, scimmili a quella donde s'atrœuva o nostro [[scistema solâ]]. L’orizzonte de l'astronomia o s'allargò a desmezua e di nœuvi, imprescionanti oggetti diventon accescibili a-a nostra riçerca. A scoverta de [[Edwin Powell Hubble|E. Hubble]] (1926) che e galascie son animæ da un moto ordinao de allontanamento da-a nostra a l'ha averto a stradda a una nœuva disçipliña, a cosmologia scientifica, inta quæ l’Universo intrego o vegne oggetto de indagine sperimentâ.
 
L’astronomia extragalattica a l'ebbe començo inti anni 1920, quande se riconobbe che e nebule, zone de debbole luminoxitæ diffuza into çê, contegnan un gran numero de stelle e son pertanto di giganteschi scistemi, e galascie, scimmili a quella donde s'atrœuva o nostro [[scistema solâ]]. L’orizzonte de l'astronomia o s'allargò a desmezua e di nœuvi, imprescionanti oggetti diventon accescibili a-a nostra riçerca. A scoverta de [[Edwin Powell Hubble|E. Hubble]] (1926) che e galascie son animæ da un moto ordinao de allontanamento da-a nostra a l'ha averto a stradda a una nœuva disçipliña, a cosmologia scientifica, inta quæ l’Universo intrego o vegne oggetto de indagine sperimentâ.
 
A partî da-i anni 1960 l’astronomia e l’astrofixica han avúo di giganteschi sviluppi, ascì pe l’introduçion de nœuve tecniche de oservaçion. Da-a rente a l'astronomia into vixibile e a-a radioastronomia, bazæ prevalentemente in sce di óservaçioin effettuæ da-a superfiçie terrestre, l’uzo de di rivelatoî de varria natua in sce di baloin, satelliti artifiçiæ e sonde spaçiæ o l'ha portao a-a nascita de di atri settoî de l'astronomia, bazæ in sce l'osservaçion di corpi çelesti in despægie bande da radiaçion elettromagnetica. S'è coscì avuo un radicâ mutamento da discipliña. I nœuvi oggetti scoverti, [[quasar]], [[pulsar]], [[radiaçion de fondo]] ecc., han misso in luxe o rollo primaio zugao da di oggetti collassæ de elevâ denscitæ e da fenommeni catastrofichi ò, comonque, caratterizzæ da una scaa temporâ assæ breve. In queste condiçioin soventi e lezze note da meccanica clascica e de l'elettromagnetismo no son valide e l'è necessaio ricore a di strumenti teorichi ciu raffinæ, comme a [[relativitæ generâ]] e a fixica de [[partexelle elementæ]]. In çerti caxi questi strumenti teorichi son liatri mæximi soggetti a de inçerteççe, inconscistençe e provvizorietæ, o che o rende e nœuve scoverte astronomiche interessante da-o punto de vista da fixica fondamentâ ascì. Questi sviluppi scientifichi son stæti accompagnæ da una imprescionante crescita de dimenscioin e de complescitæ di gren progetti de riçerca astronomica, ch'a recedde ancœu di ingenti investimenti e a conlaboaçion tra specialisti de nomioze disçipliñe. In particolâ, l’uzo di satelliti artifiçiæ e di telescopi spaçiæ o l'ha instaorao una streita relaçion tra l’astronomia e a riçerca spaçiâ, con de importante impricaçioin inti riguardi da politica scientifica.
 
== Colegaménti esterni ==
{{interprogetto}}
 
{{Contròllo de outoritæ}}
 
{{Sciense}}