Teoria elioçentrica: diferénse tra e verscioìn

Contegnûo scasòu Contegnûo azónto
Nisciùn ògètto de modìfica
m ò azonto o template zeneize e 'na fòto
Lìnia 1:
{{Zeneize}}
In to 1532 [[Niccolò Copernico]], matematico e astronomo polacco, o finiva de scrive o sò libbro ''De Revolutionibus Corporum Cœlestium''. Nasceiva a Teoria Elioçentrica, oua dïta anche Scistema Astronomico Copernican, de grande importansa no solo in [[Astronomia]] ma anche in [[Fixica]], dæto che o studio di movimenti di còrpi celesti o saieva servio, in to periodo feliçe fra Copernico e [[Isaac Newton]], a superâ l'antiga distinçion fra Fixica terrestre e Fixica celeste.
[[File:DBP 1973 758 Nikolaus Kopernikus.jpg|thumb|350px|DBP 1973 758 Nikolaus Kopernikus|Francobóllo tedésco co-o Copèrnico e a sò teorîa elioçentrica]]
 
== O Sô aoa-o centro ==
Comme dixe zà a parolla ''elioçentrica'', a scoverta de Copernico a l'é stæta avei trovou che o [[Sô]] o l'é aoa-o centro e i atri corpi celesti ghe orbitan atorno; intorno a-a [[Tæra]], che a l'é un pianeta comme tutti i atri, giagîa a Lunn-a. Finn-a a aloa se credeiva in ta Teoria ''geoçentrica'' segondo a quae o [[Sô]] e i pianeti avieivan giou atorno a-a [[Tæra]].
 
== O preçedente storico de Aristarco de Samo ==
Lìnia 10 ⟶ 12:
[[Johannes Kepler]], ciù conosciuo con a forma latinizâ do seu nomme comme ''Giovanni Keplero'', acetando a teoria de Copernico o ghe avieiva dæto ascì di fondamenti matematici. A [[Tæra]] e i atri pianeti gian atorno ao [[Sô]]: Keplero o screuve che e òrbite no son circolari comme credeiva Copernico, ma elittiche. Inoltre, graçie anche a-e osservaçioin do sò mæstro ''Tycho Brahe'', o definisce træ lezzi che regolan o movimento di pianeti intorno ao [[Sô]].
 
== LezziLezze de Keplero ==
*'''Prima lezze''': I pianeti percoran òrbite elittiche, de quae o [[Sô]] o piggia un di feughi.
*'''Segunda Lezze''': O raggio vetô che dou [[Sô]] o va a un pianeta o percorre aree paege in tempi paegî.
Lìnia 16 ⟶ 18:
 
== Fixica terrestre e Fixica celeste ==
Dai tenpi de Aristotele a quelli de Keplero se pensava che ''region sublunare'' (òscia a [[Tæra]]) e ''region sorvialunare'' (i atri corpi celesti) seguisan lezzilezze diverse: a [[Tæra]] alterabile e corutibile, i Astri eterni, incoruttibili, sogetti a un movimento circolare ugualmente eterno. A nascita d'a teoria de Keplero a l'inandia a [[Fixica]] moderna, pe a quae e lezzilezze son paegepæge in tutto l'Universo.
 
[[Categorîa:Fixica]]