Cartilagine: diferénse tra e verscioìn

Contegnûo scasòu Contegnûo azónto
m O azonto na foto con didascalìa
Lìnia 1:
[[File:Cartilage.jpg|thumb|Cartilage|in tòcco de cartilàgine vista a-o microscòpio]]
A '''Cartilagine''' o '''Tesciüô Cartilagineo''' a l' è, comme l' osso, un tesciüo connettivo de sostegno; a l' ha de proprietæ meccaniche ma anche de funsioin in to ricangio elettrolitico. O [[Fögietti embrionali|fögietto embrionale]] dao quæ se forma a cartilagine o l' è o mesenchima, dove verso a quinta settemann-a de vitta se regögge assemme di motti de cellule che piggian unna forma rotonda, perdendo i prolungamenti. Nasce coscì o tesciüo protocondrale, dove e cellule se trasforman in ''condroblasti''. Da questi, andiän poi differensiandose i ''condrociti'' (cellule specializzæ) che costituiscen a cartilagine assemme ä sostansa intercellulare. In ta sostansa intercellulare se distingue de ''fibre'' e unna ''matrixe amorfa''.
 
Mentre in te çerti [[Vertebræ]] inferioî o scheletro o l' è costituio escluxivamente da cartilagine, in ti [[Mammiferi]] o se forma con questo tesciüô solo inisialmente, e in seguito a cartilagine a vegne sostituia dall' osso. In te osse lunghe, ao confin tra diafixi e epifixi, a cartilagine a resta figna ä fin do svilüppo, e a l' è responsabile de l' acrescimento in lunghessa.
 
A svilüppo finio, in ta speçie umana a cartilagine a resta in scê superfiçi articolari de osse, che no se calçifichen mai, in te l' oegia esterna, in t'o naso, in t'a larinxe, in t'i bronchi e in t'a trachea.
 
== Pericondrio ==
A cartilagine a l' è rivestia dao pericondrio, un tesciüo connettivo fibroso compatto. In scê superfiçi articolari, però, no gh'è pericondrio. Mancan completamente nervi e vaxi sanguigni: a cartilagine a vegne nutria attraverso a sö matrixe, pe diffüxiôn.
 
== Cartilagine ialina ==
A segunda de perçentuali relative de matrixe amorfa e de fibbre, se distingue trei tipi de cartilagine: ''ialina'', ''elastica'' e ''fibrôsa''. O tipo ciü rappresentou in to corpo umano a l 'è a cartilagine ialina. Questo termine o ne vegne dao [[lengua græca|grego]] ''hyalos'', ch'o vö dî ''veddro''. O nomme o l' è dôvüô ao fæto che, in to vivente, l' aspetto o l' è opalescente, gianco-çelestin. A cartilagine ialina a se tröva in scê superfiçie articolari, e a forma e cartilagini de costigiöe, do naso, parte da larinxe, i anelli da trachea, i bronchi.
 
== Cartilagine elastica ==
A fresco a cartilagine elastica a se differensia pe o cô giano e a meno trasparensa, dôvüa all' erto nümero de fibre elastiche da matrixe. Inoltre a l' è ciü flescibile e elastica e a contegne meno mucopolisaccaridi. In te l' ommo l' è composto da questo tipo de cartilagine a [[tromba de Eustaçio]] e l' oegia esterna; l'epiglottide; parte de cartilagini cüneiformi e cornicülæ; o processo vocale de cartilagini aritenoidi. E cellule, comme quelle da cartilagine ialina, son ingugeite in te unna capsula e han forma tonda o ovale.
 
== Cartilagine fibrosa ==
Questo tesciüô o l' è unna forma de tranxiçion fra o tesciüô connettivo denso e a cartilagine; a matrixe cartilaginea a l' è scarsa. Manca, intorno ä cartilagine fibrosa, o pericondrio. Questo tipo de cartilagine o forma a [[scincondroxi]] tra a primma costigiöa e o sterno, i dischi intervertebrali, diversci menischi, a scinfixi pübica, o ligamento riondo do femore, l' inserçion in sce l' osso de diversci tendini, i ''labbri glenoidei''. In tanti sciti se passa sensa soluçion de continuitæ dä cartilagine fibrosa ao connettivo fibroso.
 
[[Categorîa:Mëxinn-a]]