Estetica: diferénse tra e verscioìn

Contegnûo scasòu Contegnûo azónto
m Fix categoria
mNisciùn ògètto de modìfica
Lìnia 2:
 
== A conceçion do bello in Platon ==
Segundo [[Platon]], o ''bello'' o l' è unna ''idea in sè'' e o l' è collegou a l' idea do ''ben'': l' arte a l' è do tütto staccä dao bello, dæto ch'a no riescie a razzunze l' imitasion de l' idea, ma a pö solo imitä a cosacösa (materiale). L' ommoòmmo, seguindo l' arte, o l' è in errô, coscì comme l' è in errô chi se fia da conoscensa senscibile.
 
== AristoteleAristòtele ==
Pe [[Aristotele]] invece a ''mimexi'' (imitazion) artistica a no copia solo a realtæ materiale ma, attraverso quella, anche a realtæ ideale. L' arte a l' è perciò rivalütä rispetto a [[Platon]].
== L' estetica alla l' inissio do Cristianeximo ==
Figna a o terso - quarto secolo i primmi paddri da Gexa condannen l' arte: mentre a natüa a l' è oeuvia divinna, l' arte a l' è oeuvia do diao. Solo in seguito se vedde in te l' arte a giüstificasion da bellessa divinna, trovandoghe un utilizzo didascalico e edücativo, coscì comme aveiva zà fæto i stoici. In questo, i pensatoi crestien resten a l' interno do pensceo do mondo clascico.
 
== Dä cosacösa aoa-o spirito ==
Con [[Gottfried Wilhelm Leibniz|Leibniz]] e Baumgarten l' estetica a se modernizza passando da l' interesse pe a cosa a quello pe o spirito: oscia nasce i concetti de genio, fantaxia, sentimento, immaginativa. L' arte a l' è unna forma de cognision e a stà a meitæ fra o ''senso'' e l' ''intelletto''. L' arte a l' è a perfesion da conoscensa senscibile. [[Giambattista Vico]] o vedde nasce l' arte da-a pascion, in to momento da fanciülessa do spirito umano.
 
== Estetica kantianna e hegelianna==
In taInta ''Critica do giüdisio'' [[Immanuel Kant|Kant]] o tratta o tema do ''bello'' (emmo visto a l' inizio ch'o no ciammava con o termine ''estetica'' questo argomento). Pe o filosofo de [[Königsberg]] l' interesse pe o bello o l' è visto comme un piaxei contemplativo, sensa nisciün interesse reale in te l' azion: a contemplasion estetica a l' ha carattere misterioso. Pe [[Georg Hegel|Hegel]] o ''bello'' o l' è l' apparision senscibile do Vero o de l' Idea; ma l' arte a l' è a un livello infeiô rispetto ä religion e ä filosofia.
 
[[Category:FilòsofiaFilozofîa]]
[[category:Coltùa e Arti finn-e]]